우선 필드 기술부터
- Cardio: Affects how much Stamina a survivor has. Improve by sprinting and climbing. +3 Max Stamina/Level
- Acrobatics: Dodging and climbing are quicker and cost less Stamina. Flying Strike unlocked.
- Backpacking: Major increase to carrying capacity.
- Marathon: Reduced Stamina costs for sprinting. Fatigue accrues more slowly.
- Powerhouse: Reduced Stamina costs for melee, grappling, and finishers. Drop Kick unlocked. Throw grabbed zombies much harder.
- Cardio 별을 다 찍으면 위 4개중에 2개가 뜨고 그중에서 선택을 해야 합니다. marathon 은 별로 달릴 일이 없으니 비추하고, Flying Strike도 시도하다 쳐맞으니 피해줍시다. (드랍킥, 밀치기 전부 처음 시도할때 쳐맞는 경우가 많아요. 닷지 많이 쓴다면 고려할 수도 있겠네요). 개인적으로는 Powerhouse 추천합니다. 때릴때 막타칠때 스태미나 소모가 줄어듭니다.
- Wits: Increases search speed. Improve by searching containers and exploring the map. +5% Search Speed/Level
- Discipline: Increased Stamina, light encumbrance limit, and weapon durability.
- Resourcefulness: Increased carrying capacity; more effective Health and Stamina items.
- Scouting: Increased container visibility range and enemy detection range.
- Stealth: Quiet interactions, and reduced visibility to enemies. Sprint while crouched. Silently open locked doors while crouched.
- 마찬가지로 Wit 별 다 채우면 위 4개중에 2개가 뜹니다. 정답은 없지만 저는 Stealth 안뜨면 캐릭 버립니다.
- Fighting: Affects how much Health a survivor has. Improve by melee combat. +4 Max Health/Level
- Close Combat: Improved fighting and reduced stamina use with close combat weapons (no equipped melee weapon). Enhanced Close Combat moves. Shove attack unlocked.
- Endurance: Increased Health. Trauma is accrued more slowly. Slam Attack unlocked.
- Striking: Improved combat moves and increased knockdown for blunt weapons. Improve by fighting with blunt weapons.
- Sword Play: Improved combat moves and increased lethality for bladed weapons. Leg Sweep unlocked. Can be used to cripple enemies.
- 보면 Sword Play를 굉장히 선호들 하시는데 Strking도 만만치 않게 좋습니다. 둔기가 칼과 달리 광역딜이 있어요. 두세마리 한꺼번에 넘어지는 광경도 종종 봅니다.
- Shooting: Reduces firearm sway and recoil. -3% Firearm Sway and Recoil/Level
- Assault: Significantly reduced recoil. Unlocks a close-range kick attack while aiming.
- Gunslinging: Reduced reload times, and you become a crack shot with small arms. Snap to targets while aiming unlocked.
- Sharpshooting: Improved steadiness, bullet penetration and limb damage.
- Weapon Handling: Unlocks the ability to clear jammed firearms in the field and improve durability.
- 건슬링어 짱짱맨이라고 하다가 웨폰 핸들링이 더 좋다고 슬슬 분위기가 바뀌고 있네요. 어썰트와 샤프슈팅은 피해줍시다.
다음은 기지 스킬입니다.
- Chemistry – Unlocks Still, improves crafting of incendiaries and recovery items
- Munitions – Unlocks Firesafe Storage, allows crafting of thermite, C4, and improved ammunition : C4 보다 리모트 폭탄이 좋습니다. 원격에서 작동시켜 빵!
- Pharmacology - 약 제조 관련이에요.
- Computers: Unlocks Command Center 3 and Spy Drones
- Electronics – Unlocks Solar Array, allows crafting of C4 : 기지 업그레이드에 필요할 수 있습니다. 메카닉과 더불어 신중을 기해야 하는 양대 스킬.
- Programming – Unlocks Drone Strike, allows crafting of box mines : 드론은 정찰드론, 폭격드론 모두 써봤는데 효율이 똥망입니다. (나중에 돈 남는거는 빌더를 대장으로 삼아 저격지원에 쓰세요. 라디오로 원격지원 한번 요청하는데 50원인데 한 20마리 정도 헤드샷만 빵빵빵 쏴줍니다. 겁나 든든해요). 드론은 별로지만 뒤에 붙은 원격 폭탄이 좋아요.
- Cooking: Unlocks Kitchen 2, and allows preparation of feasts.
- Cuisine – Greatly improves morale bonus from feasts : 회식 한번 하자! 하면 사기가 크게 증가합니다.
- Nutrition – Allows crafting of nutritious snacks, improves Stamina boost from feasts, reduces morale penalty for rationing : 영양을 두루 갖춘 스낵을 만들게 해줍니다. 회식 하자! 하면 스태미너가 증가합니다. 부상, 디버프로 인한 사기 감소가 줄어듭니다.
- Craftsmanship: Unlocks Forge and Barracks 2, allows weapon crafting. Improve at the Forge or by building any facility.
- Construction: Unlocks Heavy-Duty Storage. Allows crafting of Storage facility mods. Can make materials from parts. Improve at the Forge, at Workshop 3, or by building any facility. : 창고 최종 확장할때 선택하는 그겁니다. 매테리얼 확장하면 매테리얼만 20 늘어나는데 다른 것들은 음식/약이 같이 20 늘어나고, 또 다른 것은 기름/총알이 같이 20 늘어나요. 매테리얼만 빼고 선택하세요.
- Metalwork: Allows crafting of masterwork melee weapons. Can make parts from materials. Improve at the forge or by building any facility. : 근접 전설템 만들게 해줍니다.
- Gardening
- Agriculture: Unlocks top-end gardening and Farm upgrades for food production. : 이거 하세요. 두번 하세요. 공간 되면 실내 농장하나 큰 농장 하나 하세요. 엄청난 생산량으로 식량/약 걱정은 없어집니다.
- Herbalism: Unlocks top-end gardening and Farm upgrades for medicine production. : 어차피 농장에서 식량/약 전환이 가능합니다. 식량 남으면 약으로 전환시키고, 약이 남으면 식량으로 전환시키세요.
- Mechanics: Unlocks Workshop 3. Allows the crafting of box mines and toolkits.
- Automechanics: Unlocks Auto Shop, allows crafting of vehicle upgrade kits and quick-repair toolkits : 자동차 업그레이드 해주는 킷 제작 가능해집니다.
- Engineering: Allows crafting of advanced muzzle attachments : 총기 애드온 제작.
- Medicine – Unlocks Infirmary 3, allows crafting of first aid kits and offers health-boosting actions at Infirmaries
- Surgery – Improves recovery time from wounds : 부상 회복 시간 증가 (아니 감소)
- Pathology – Unlocks infection-reduction actions at Infirmaries and reduces cost of plague cure : 주사기 막대 감소 시간 증가. 라고 해야하나 감소라고 해야하나 어쨌든 좋은거에요. 아니 한글 왜이리 어려워. 살점으로 만드는 약 제작시 재료 감소.
- Utilities: Unlocks Hydroponics and boosts power and water duration. Improve at latrines, or at power and water facilities.
- Electrical – Unlocks Solar Array and Refrigerated Storage : 그닥... 냉장고도 만들어봤는데 무쓸모에요. 그냥 기지 업그레이드 시 필요할 경우에 타세요.
- Plumbing – Unlocks Latrine upgrade and improves morale bonus for Latrine : 화장실에 몰래카메라 설치가 가능해져 파티원 사기 증가.
그외 스킬들.
- Acting: +100% Standing Rewards, +10% Influence Gain
- Animal Facts: No Effects
- Business: +10% Influence Gain, +35 Influence Per Day, Knowledge of Influence
- Comedy: +100% Standing Rewards, +6 Morale
- Design: +50% Global Action Speed, Knowledge of Arts, Knowledge of Craftsmanship
- Driving+100% Fuel Efficiency, 50% Vehicle Impact Reduction, 50% Vehicle Loudness Reduction
- Excuses: +10 Morale
- Fishing: +2 Food Per Day
- Geek Trivia: +6 Morale, +50% Experience Rate, Knowledge of Pop Culture
- Hairdressing: +10% Influence Gain, Knowledge of Chemistry
- Ikebana: +6 Morale, +10 Influence Per Day, Knowledge of Art
- Law: +10% Influence Gain, Knowledge of Influence
- Lichenology: +2 Medicine Per Day, Knowledge of Gardening, Knowledge of Herbalism
- Literature: +6 Morale, +100% Experience Rate, Knowledge of Art
- Making Coffee: Knowledge of Coffee Preparation, Knowledge of Cooking, Make Coffee More Efficiently in the Kitchen
- Movie Trivia: +6 Morale, +50% Experience Rate, Knowledge of Pop Culture
- Music: +6 Morale, +100% Standing Rewards, +25 Influence Per Day, Knowledge of Art
- Painting: +6 Morale, +35 Influence Per Day, Knowledge of Art
- People Skills: +100% Standing Rewards, +10% Influence Gain, Knowledge of Influence
- Pinball: +100% Shooting Experience Rate, Knowledge of Mechanics
- Poker Face: +20 Max Stamina
- Political Science: +100% Standing Rewards, +25 Influence Per Day, Knowledge of Influence
- Scrum Certification: +50% Global Action Speed, +2 Labor
- Self-Promotion: +100% Standing Rewards, Knowledge of Influence
- Sewing: +20 Max Health, +2 Max Consumable Stack, Knowledge of Craftsmanship
- Sexting: -5 Influence Per Day
- Sports Trivia: +100% Cardio Experience Rate, +100% Fighting Experience Rate, +20 Max Stamina, Knowledge of Sports
- Tattoos: +10% Influence Gain, Knowledge of Art, Knowledge of Medicine
- TV Trivia: +6 Morale, +50% Experience Rate, Knowledge of Pop Culture
좋은글!!!
좋은 정보 고맙습니다.
처음에 캐릭 생성시에 맨 마지막 스킬 뭘로 하는게 나을까요? 저는 메카닉, 메디신, 가든 고르는데.. 추천 부탁드립니다. 그리고 초반에 기지에서 건설하고 업그레이드 해야하는것도 우선순위 부탁드립니다. 의료실 3업글했더니... 플레이그허트 온도계 중반쯤 올라갔음에도 불구하고 자가 치료를 못하네요... 아이템 만들어도 사용도 안되고..
플레이그 감염 상태 치료는 해당 캐릭터를 입원시킨 후 다른 캐릭터로 치료제 소지 상태로 감염 캐릭터에게 가면 치료 선택지가 뜹니다.
초반 캐릭 추천 스킬 중 하나는 저는 컴퓨터 관련 추천드립니다. 초반에 빠른 커맨드 센터 업그레이드로 아웃포스트 추가확보 하는 것이 자원 관리에 도움이 많이 되더라구요. 나중에 얻으려고 할 때 안 나오면 이것만큼 답답한게 없는지라.
진행하다가 물 아웃포스트를 찾았는데 영향력 남은게 300밖에 없어서 아웃포스트 점령 안하고 영향력 아끼고 있는중입니다 일단 영향력은 아끼는 게 좋은지 아니면... 베이스랑 위치가 가깝더라도.. 자원보이는 족족 아웃포스트로 설정하는게 나을지요?
개인적으로는 영향력은 미션이나 파밍하다보면 금방금방 차는편이라 생각돼서 아웃포스트에 영향력을 아끼는 편은 아닙니다만. 베이스를 옮긴다던지 전설무기를 구입한다던지 크게 쓸 목적이 있는 경우에만 아끼는 편입니다. 아웃포스트 위치는 전편에선 방어에 중요한 역할을 했었지만 이번작에선 방어에 별다른 이득을 주지 못하므로 위치에 크게 신경쓰지 않으셔도 됩니다. 말씀하신 물 아웃포스트는 중요한 시설이고, 전체 맵에 한 두 군데 밖에 없어 선택의 여지가 별로 없을 것으로 생각되네요. 나머지 자원 아웃포스트는 대개 한 지역 넘어가는 초입에 필요한 자원 아웃포스트를 세우는 편이고요. 일단 우선순위는 영향력보다는 자원입니다.
지금 땅ㅁㅁ기 속도에 비해 영향력이 너무 더디네요.. 영향력 올리려고.. 플레이그 허트 지역 부셨더니.. 좀비수만 많아지고.. 모랄이 계속 떨어지네요
영향력은 좀비 죽이는 걸로 수급은 더딘편이고, 자원 파밍이나 거래로 많이 얻을 수 있습니다. 가지고 계신 아이템 중 베이스 인벤 창 오른쪽 끝에 트레이드 전용 아이템들 있으실텐데 행상인 맵에 나타날 때 싸들고 가셔서 모조리 팔아버리시면 됩니다. 참고로 필요없는 가방, 책, 종이쪽지류도 영향력 수급에 도움이 됩니다.
모랄은 기지관리창에서 모랄 항목 열어보시면 모랄을 떨어뜨리는 각각의 내용이 적혀있습니다. 그 중 가장 크게 떨어뜨리는 항목부터 하나씩 해결하시면 될 겁니다.
가방 종이류는 저도 팔라고 모아봤는데 효율 개똥이에요 라디오나 파밍으로 의료품 잔뜩 모아서 역병치료제 세트 파는게 짱입니다.